Projek: Business Idea

Produk: V-Shop (Virtual Shopping)

       1.      Idea, Rekabentuk, Poster
   
i)                    Masalah/Keperluan dan Peluang
·         Kesuntukan masa
·         Terlalu banyak barang
·         Tiada kenderaan sendiri

ii)                  Nama dan rajah produk
·         V-Shop (Virtual Shopping)

iii)                Poster

   


        2.      Penerangan Produk

i)                    Kelebihan
·         Memudahkan pelanggan.
·         Menjimatkan masa (contoh: beratur di kaunter pembayaran)
·         Sesuai bagi pengguna yang menggunakan pengangkutan awam.

ii)                  Keunikan Produk
·         Aplikasi telefon pintar bagi pembelian barangan keperluan rumah masih belum diketengahkan di Malaysia.
·         Pengguna boleh melihat kualiti barang dengan sendiri tapi pada masa sama dapat menggunakan kelebihan penghantaran seperti pembelian atas talian.
·         Sesiapa yang mempunyai telefon pintar boleh memuatnaik aplikasi ini.

        3.      Potensi & Strategi Pasaran

i)                    Sasaran Pasaran
·           The yuppies
·           The new breed
·           The chameleons
·           The loner

ii)                  Potensi Pasaran

Kami yakin sasaran pengguna yang dipilih berpotensi dan cenderung menggunakan produk V-Shop (aplikasi telefon pintar) terbaru ini. Aplikasi V-Shop dilihat berpotensi kerana rata-rata masyrakat sekarang telah celik IT dan mengikuti perkembangan semasa. Selain itu, produk ini dilihat boleh membantu pengguna menjimatkan masa dan mesra pengguna.

iii)                Perancangan Pasaran & Strategi Pemasaran
Memberi  fokus kepada pasaraya (cth: AEON Big Value, Supermarket Jaya Jusco, Jaya Grocer) yang berada di dalam pusat membeli belah (cth: Midvalley, Alamanda, The Intermark).

        4.      Commercial Feasibility & Viability

Produk ini diyakini dapat menembusi pasaran tersebut dengan mudah dimana kebanyakan pasaraya yang menjual barangan keperluan rumah tidak menyediakan pilihan pengambilan barang pada waktu tertentu atau servis penghantaran ke rumah pada masa yang sama. Kemungkinan pasaran adalah tinggi di bandar-bandar yang mempunyai ramai penduduk yang berkerjaya dan pelajar dimana mempunyai kekangan masa dan masalah tidak mempunyai kenderaan sendiri.

        5.      Business Model

a.      Strategi Teras

i)                    Misi Perniagaan
·         Menyediakan perkhidmatan pembelian barang keperluan rumah menggunakan sistem aplikasi yang disediakan dengan menggunakan telefon pintar sebagai platform utama.
·         Menjadi peneraju utama pembelian barangan rumah menggunakan applikasi di pasaraya di seluruh Malaysia.

ii)                  Skop Pasaran/produk
·         Sistem applikasi pembelian barang keperluan rumah.

iii)                Asas Pembezaan
·         Perkhidmatan pembelian barang menggunakan aplikasi bagi mengimbas kod bar.
·         Barangan yang dibeli akan dihantar terus ke rumah atau mengambil barang tersebut pada waktu tertentu
·         Tidak perlu ke kaunter untuk membuat pembayaran.

b.      Sumber Strategik
i)                    Teras
·         Sistem applikasi yang memudahkan pengguna untuk membuat pembelian barangan rumah.
ii)                  Aset Strategik
·         Pasaraya yang terletak di dalam pusat membeli belah.
·         Servis penghantaran terus ke rumah.
·         Pemilihan masa penghantaran yang fleksibel mengikut permintaan pelanggan.
·         Penggunaan yang mudah. Hanya imbas kod bar barangan dan pilih samada penghantaran terus ke rumah atau ambil kemudian pada waktu tertentu.

c.       Rangkaian Perkongsian
Pasaraya di seluruh Malaysia yang menjual barangan keperluan barangan rumah.

d.      Pelanggan

i)                    Pelanggan Sasaran
·         Orang yang bekerjaya
·          Pelajar
·          Suri rumah
ii)                  Sokongan & Prestasi
·         Mempunyai banyak pekerja untuk penghantaran barangan.
·          Mempunyai kenderaan yang sesuai dan mencukupi untuk membuat  penghantaran
·         Mempunyai sistem applikasi yang selamat.
·         Mempunyai perkhidmatan operator khidmat pelanggan untuk sebarang masalah.
iii)                Struktur Harga
·         Pembayaran dengan cara mengimbas kod bar.
·         Pembayaran menggunakan kredit kad / debit kad/ tunai (bagi pilihan ambil kemudian)
·         Pembayaran dibuat melalui sistem aplikasi yang disediakan dengan menggunakan telefon pintar.

No comments:

Post a Comment