Produk: V-Shop (Virtual Shopping)
1. Idea, Rekabentuk, Poster
i)
Masalah/Keperluan
dan Peluang
·
Kesuntukan
masa
·
Terlalu
banyak barang
·
Tiada
kenderaan sendiri
ii)
Nama
dan rajah produk
·
V-Shop
(Virtual Shopping)
2. Penerangan Produk
i)
Kelebihan
·
Memudahkan pelanggan.
·
Menjimatkan masa (contoh: beratur di kaunter
pembayaran)
·
Sesuai bagi pengguna yang menggunakan
pengangkutan awam.
ii)
Keunikan
Produk
·
Aplikasi telefon pintar bagi pembelian barangan
keperluan rumah masih belum diketengahkan di Malaysia.
·
Pengguna boleh melihat kualiti barang dengan
sendiri tapi pada masa sama dapat menggunakan kelebihan penghantaran seperti
pembelian atas talian.
·
Sesiapa yang mempunyai telefon pintar boleh
memuatnaik aplikasi ini.
3. Potensi & Strategi Pasaran
i)
Sasaran
Pasaran
·
The
yuppies
·
The
new breed
·
The
chameleons
·
The
loner
ii)
Potensi
Pasaran
Kami
yakin sasaran pengguna yang dipilih berpotensi dan cenderung menggunakan produk
V-Shop (aplikasi telefon pintar) terbaru ini. Aplikasi V-Shop dilihat
berpotensi kerana rata-rata masyrakat sekarang telah celik IT dan mengikuti
perkembangan semasa. Selain itu, produk ini dilihat boleh membantu pengguna
menjimatkan masa dan mesra pengguna.
iii)
Perancangan
Pasaran & Strategi Pemasaran
Memberi fokus kepada pasaraya (cth: AEON Big Value,
Supermarket Jaya Jusco, Jaya Grocer) yang berada di dalam pusat membeli belah
(cth: Midvalley, Alamanda, The Intermark).
4. Commercial Feasibility & Viability
Produk ini diyakini dapat menembusi pasaran
tersebut dengan mudah dimana kebanyakan pasaraya yang menjual barangan
keperluan rumah tidak menyediakan pilihan pengambilan barang pada waktu
tertentu atau servis penghantaran ke rumah pada masa yang sama. Kemungkinan
pasaran adalah tinggi di bandar-bandar yang mempunyai ramai penduduk yang berkerjaya
dan pelajar dimana mempunyai kekangan masa dan masalah tidak mempunyai
kenderaan sendiri.
5. Business Model
a. Strategi Teras
i)
Misi
Perniagaan
·
Menyediakan
perkhidmatan pembelian barang keperluan rumah menggunakan sistem aplikasi yang
disediakan dengan menggunakan telefon pintar sebagai platform utama.
·
Menjadi
peneraju utama pembelian barangan rumah menggunakan applikasi di pasaraya di
seluruh Malaysia.
ii)
Skop
Pasaran/produk
·
Sistem
applikasi pembelian barang keperluan rumah.
iii)
Asas
Pembezaan
·
Perkhidmatan
pembelian barang menggunakan aplikasi bagi mengimbas kod bar.
·
Barangan
yang dibeli akan dihantar terus ke rumah atau mengambil barang tersebut pada
waktu tertentu
·
Tidak
perlu ke kaunter untuk membuat pembayaran.
b. Sumber Strategik
i)
Teras
·
Sistem
applikasi yang memudahkan pengguna untuk membuat pembelian barangan rumah.
ii)
Aset
Strategik
·
Pasaraya
yang terletak di dalam pusat membeli belah.
·
Servis
penghantaran terus ke rumah.
·
Pemilihan
masa penghantaran yang fleksibel mengikut permintaan pelanggan.
·
Penggunaan
yang mudah. Hanya imbas kod bar barangan dan pilih samada penghantaran terus ke
rumah atau ambil kemudian pada waktu tertentu.
c. Rangkaian Perkongsian
Pasaraya di seluruh Malaysia yang
menjual barangan keperluan barangan rumah.
d. Pelanggan
i)
Pelanggan
Sasaran
·
Orang
yang bekerjaya
·
Pelajar
·
Suri rumah
ii)
Sokongan
& Prestasi
·
Mempunyai
banyak pekerja untuk penghantaran barangan.
·
Mempunyai kenderaan yang sesuai dan mencukupi
untuk membuat penghantaran
·
Mempunyai
sistem applikasi yang selamat.
·
Mempunyai
perkhidmatan operator khidmat pelanggan untuk sebarang masalah.
iii)
Struktur
Harga
·
Pembayaran
dengan cara mengimbas kod bar.
·
Pembayaran
menggunakan kredit kad / debit kad/ tunai (bagi pilihan ambil kemudian)
·
Pembayaran
dibuat melalui sistem aplikasi yang disediakan dengan menggunakan telefon
pintar.
No comments:
Post a Comment